اخیراً در حال مشاهده برخی از عکسهای صفحه برنامه های نسخه های قبلی iOS بودم. این فکر من را به این فکر کرده بود که 5-10 سال آینده طراحی به کجا می انجامد ، اینکه چرا ما همچنان سبک را تکرار می کنیم و اینکه آیا طراحی واقعاً بهتر می شود یا به دلیل تغییر در یک چرخه طولانی مدت به سادگی تغییر می کند. آیا طراحی مترقی است یا چرخه ای؟
اولین نکته ای که باید در نظر گرفت این است که سبک چیست و چرا همچنان تغییر می کند.
سبک ، نمود بیرونی برخی از ارزشها و نگرشهای اساسی است.
در مورد طراحی دیجیتال ، دائماً تمایل به دیدن و ایجاد سبک های جدید وجود دارد. مثلاً آن را به آیفون تشبیه می کنم. ایراد از سبک طراحی دشوار است ، با این وجود ما دائماً در یک رویداد اصلی هر ساله به دنبال یک طراحی مجدد بنیادی هستیم. سبک ممکن است متفاوت باشد اما اغلب استدلال اینکه در واقع بهتر است بسیار دشوار است. آیفون 6/7 در مقایسه با 5 متفاوت به نظر می رسد ، اما آیا در دست شما نیز گیر می کند؟ آیا روی میز صاف استراحت می کند؟ این یک مورد کلاسیک از تمایل دائمی به تغییر است که همیشه محصول بهتری ارائه نمی دهد. همین مفهوم را می توان در طراحی دیجیتال نیز به کار برد. ما عاشق دیدن چیزهای جدید ، تجربه چیزهای جدید هستیم و طراحی تفاوتی ندارد.
خلاقان برای حفظ نقطه فروش منحصر به فرد خدمات ، سبک های متمایزکننده ای هستند. باز هم ، این سبک ها تغییر نمی کند زیرا آنها بهتر هستند و به کاربر کمک می کنند - این به عنوان یک محصول جانبی از کسالت ، رقابت و نیاز به برجسته شدن تغییر می کند.
خوزه اسپینوزا از MIT مقاله جالبی در مورد موضوعی مشابه اما پیرامون مفهوم مد نوشت. سخت است که کراس اوورهایی را بین صنایع مشاهده نکنید. این یکی از جالبترین بخشها بود:
"هرچه زمان می گذرد ، افراد بیشتری سبک جدید را تطبیق می دهند ، اما متأسفانه همه آنها اصول اساسی آن را درک نمی کنند اما با این وجود تغییرات بیرونی مد را دنبال می کنند. بنابراین ، سبک جدید به جریان اصلی تبدیل شده است. پیشگامان ناامید می شوند زیرا سبک آنها دیگر به عنوان سیگنال تمایز عمل نمی کند.
"در این مرحله ، پیشگامان جدید تلاش می کنند سبک های جدیدی ایجاد کنند تا از فرهنگ جریان اصلی متمایز شوند. ارزش های پیشگام قدیمی اکنون هدف منتقدان قرار گرفته است. در نهایت سبک جدیدی شروع به حرکت می کند و چرخه دوباره تکرار می شود. "
شرکت ها همیشه به دنبال راه هایی برای تمایز از طریق طراحی هستند. هنگامی که یک شرکت جهت طراحی ایجاد می کند که جذابیت زیادی را به خود جلب می کند ، دیگران نیز آن را دنبال می کنند. به همین ترتیب ، سبک دیگر تفاوتی ایجاد نمی کند و مانند مد ، این می تواند به عنوان یک کاتالیزور برای تغییر کار کند.
مثال فوق را از اینستاگرام در نظر بگیرید و تصور کنید که سبک را به مجموعه ویژگی های برنامه فعلی تغییر دهید. من استدلال می کنم که اگرچه ممکن است با آنچه که ما اکنون عادت کرده ایم مطابقت نداشته باشد ، اما فردیت بسیار بیشتری و حتی تجربه کاربری بهتری را از خود به نمایش می گذارد - تضاد بین عناصر کاملاً واضح و قابل درک است. در واقع دکمه ها به نظر بیشتر شبیه دکمه ها هستند تا برچسب های متنی ، و ارتباطات بصری کلی واضح تر است.
این همه این سوال را به وجود می آورد که آیا طراحی واقعاً در حال پیشرفت است؟ آیا ما به سادگی می فهمیم که آیا رابط کاربری استخوان های سبک آن از بین نمی رود؟ اگر چنین است ، آیا طراحی چیزی بیش از این نیست که کاربران و خلاقان را در دوره های 5-10 یا 15 ساله علاقه مند و مشغول کند؟
از نظر پاسخ به این س ،ال ، من معتقدم که اندازه نمونه کافی کافی برای بررسی نداریم - برنامه های تلفن همراه همچنان همانند وب سایت هایی با هر نوع طراحی قابل توجه ، یک مفهوم نسبتاً جدید هستند. در آینده ، ما نمونه های قانونی خود را طی چندین دهه تشکیل خواهیم داد و خواهیم دید که آیا سبک دیجیتال به صورت چرخه ای طی می شود یا کاملاً مترقی است. شاید هرگز دوره ای را نبینیم که در کل طراحی از رویکرد بصری حداقلی - حتی مینیمالیسم وحشیانه در مورد برخی از برنامه ها و وب سایت ها - دور شود و به سبک غنی تر ، عمیق تر و شخصی تر بازگردد. در حال حاضر ، ما در حال مشاهده مراحل ابتدایی بازگشت به این حالت به نوعی هستیم ، زیرا شیب ها ، سایه ها و دکمه ها دوباره در طرح های جدید معمول می شوند.
لازم به ذکر است که طراحی نیز دائماً مطابق با فناوری پیش می رود. واسط های ساده تر به معنای کاربردهای سبک تر است که توسط گرافیک پیچیده خالی از بار نیست. این به معنی زمان توسعه سریعتر و سازگاری بین دستگاهی و کراس پلت فرم بیشتر است. این به معنای سبک منسجم تری با خود دستگاه ها است ، زیرا شرکت ها بیشتر و بیشتر به سمت ساده ترین طراحی های سخت افزاری می روند.
همانطور که گفته شد ، سرعت اینترنت دائماً سریعتر می شود و باعث کاهش زمان بارگیری می شود. تراشه های رایانه ای و سرعت پردازش همچنان سالانه با سرعت قابل توجهی در حال افزایش است. فناوری های مرورگر وب سازگارتر و تواناتر می شوند. امکانات با کد در حال گسترش است. ابزارهایی مانند Zeplin با توسعه سبک های پیچیده دردسر را از بین می برند. و با شباهت بیشتر سخت افزارها - شلوغی بازار هرچه بیشتر - شرکت ها ممکن است به دنبال روش هایی برای تمایز طراحی خود و حرکت به سمت رویکردهای منحصر به فرد دیگری مانند Samsung S7 Edge باشند. همه اینها به این معنی است که کمتر استدلال فنی برای استفاده از سبک های ساده طراحی وجود دارد.
این صنعت می تواند قدیمی به نظر برسد ، اما در واقع هنوز بسیار جوان است. ما فقط می توانیم به سایر صنایع خلاق مانند مد ، معماری یا محصولات نگاهی بیندازیم تا هر نوع ایده راجع به اینکه طراحی به کجا می انجامد ، تولید کنیم. فقدان نمونه های تاریخی برای این صنعت تصور آنچه در آینده می آید ، هیجان انگیزتر است.
- ۹۹/۰۶/۲۴